Renlighet

Har precis sett färdig på Rent Hus. Och jag tänkte gå in på min pedanteri.

Jag är då en klassisk Pedant. Något som grundar sig på mina tvångstankar. Det måste helt enkelt kännas rätt. Men samtidigt vet jag om att med OCD kan man även känna att allt måste vara smutsigt. Men det ska ju handla om perfektionism för en själv. Och i mitt fall så har det satt sig i renlighet till största delen.

När jag var yngre satt tvångstankarna i renlighet på mig själv. Vilket var besvärligt. Vissa dagar kunde jag duscha 3-4 gånger per dag tills jag kännde mig tillräckligt ren. Jag fick eksem och andra hudbesvär. Men jag ruskade av mig de tankarna efter några år och nu sitter det i min omgivning istället. Vilket är till största del positivt.

Är det inte rent i mitt hem så trivs jag inte.

De delar då det är negativt är om jag städar tillsammans med folk. För.jag vill hellst städa själv för då VET jag att det blir rent. Ibland kan jag komma på mig själv med att bli sur på kanske Lisa eller Eddie när dom tillexempel diskar för..det blir liksom "Åååh.. du gör inte rätt" typ.. Och det är inget positivt. Eller när jag är hemma hos andra och det kanske är lite smårörigt då kan jag komma på mig själv med att börja lägga allt iordning, sortera och ja.. småstäda. Omedvetet såklart.
Det kan nog kännas påträngande för folk.

Lisa min rumskamrat (Kombo) är ju lite rörig av sig. Eller alltså inte så farligt. Men om man jämför med mig så är hon det. Så att säga. Och jag tror att hon kan känna att det är jobbigt för jag kommer även på mig själv med att stå och bädda hennes säng och sånt. Och. Hon blir vel nog inte sur eller så. Men ens sovrum är ju ändå ens sovrum. Jag vill ju då inte att någon ska stå och pilla i mitt rum. Nåväl..

Vad jag försöker komma fram till så ser jag ju det positiva i mina bevär. Min OCD är inte bara begränsad till pedanteri tyvärr. Jag har även besvär som att gå jämnt antal steg. Alltid börja gå med höger om man kliver över en trottoar eller liknande som trösklar eller så. Sen har jag även säkerhetstvångstankar. Att låsa, se mig om ofta osv.

Det är små tvångstankar som man vänjer sig vid. Men den som enligt mig besvärar mig mest är min näsa. Men ibland får jag för mig att min näsa är... lös på något sätt.. Och jag måste göra en slags rynk på näsan. Det är en hemskt besvärlig grej som jag gör säkert 50 gånger om dagen. Eddie brukar mest tycka att det ser sött ut. Men det är jädra jobbigt.

Sedan har vi ju den som alla känner till som umgås med mig. Kiwifobi. (enligt min psykolog klassa det som tvångstanke) Jag har sedan länge varit överkänslig mot kiwi. Men det är mest på den senaste tiden jag har utvecklat en slags fobi mot det. Jag kan inte se det, tänka på det eller ens känna lukten av det. För då börjar jag själv gnugga mig så mycket i gomen med tungan att jag får liknande utslag i munnen som om jag hade ätit en kiwi på riktigt.

Tetigt som attans, jag vet.

Meeeen that's me.

jisses vad jag pladdrade på här nu då.. Nåväl...

Kommentarer








Kom ihåg mig?







Trackback
RSS 2.0