Godmorgon

Nu tänkte jag berätta för er om mina studieplaner. Och min studiebakgrund. Jag har alltid varit den som inte kuggat helt i alla ämnen. Men har alltid legat jävligt risigt till.

Jag känner mig själv väldigt väl och jag vet exakt varför. Och det är för att jag kan helt enkelt inte lära mig något jag inte tycker är kul. Grundskolan gick sådär. Efter ett jävla tjöt från föräldrarna och lite pepp över att få läsa något kul så klarade jag grundskolan precis.

När man letade Gymnasium var ju tanken hela tiden att "Nu måste jag göra något jag verkligen vill och verkligen tycker är kul". Jag vet inte hur lång tid det tog men det var inte lång tid. Utan jag var rätt säker på att jag ville läsa Dansutbildningen. Jag visst att det var ett ämne jag gillade. Jag hade tagit flera danskurser och gjort föreställningar och jag hade aldrig roligare än när jag stod på scen. Och rösten hade jag ju inte så det fick bli dans. Jag sökte Angeredsgymnasiet som fösta val och Aranässkolans dansutbildning som andra val. Samt Burgårdens Restaurangutbildning som tredje val. Gick på två spännande Auditions.

Efter ett tag fick jag veta att jag kommit in på Angeredsgymnasiet. Jag sprudlade av glädje och längtade massor till skolan.

En bra start med nybyggda danssalar. Och allt var teoretiskt bra just med dansen. Men när vi fick veta att vi skulle lära oss enligt PBL (problembaserat lärande) Fattade vi nada. Jag tror det var först i 2:an som vi egentligen fattade vad hela skiten gick ut på.

Det såg iallafall ut som såhär. Vi hade aldrig vanliga matteböcker eller svenskaböcker osv. Vi hade ungefär var tredje vecka ett nytt projekt som innefattade olika ämnen. Ibland konstprojekt, ibland svenska och engelska projkekt osv. Det var vel kul vissa gånger. Men ska jag vara helt ärligt så lärde jag mig knappt någonting.

Alla projekt var luddiga över vad målet var. Alla lektioner var osäkra på var de skulle vara. Vi var den första klassen som fick prova på PBL-tänkande alltså hade ingen någon koll alls, Jag överdriver inte när jag säger att 7 lärare blev gravida under min gymnsieskolgång.

Under hela 2:an så hade jag fruktandsvärda problem med min mage och min hälsa. Jag hade konstanta magsjuker och folk trodde att jag skolkade röven av mig eftersom jag hade precis flyttat hemifrån men faktum var att jag vet fruktandsvärt sjuk. och det ofta. Jag förlorade hemskt mycket vikt och gick konstant sjuk. Vilket fick mig att förlora mycket danslära (det var det jobbigaste med det) När vi hade våra årliga föreställningar fick jag tillochmed inte vara med på en av danserna eftersom jag varit borta så mycket.

Det var jobbigt. Speciellt när lärarna inte trodde på mig. Jag hade ju inte precis någon mamma att intyga med då jag bodde själv. Jag led igenom tvåan. Och på sommarlovet till trean hittade jag min älskling, Eddie. Vi flyttade ihop väldigt snabbt och sommaren gick fortare än blixten förbi. Delvis eftersom jag jobbade på ett industriföretag hela sommaren

Och så började skolan. Min hälsa var fortfarande mycket instabil och blev värre såfort jag började skolan. Jag hade börjat en läkarutredning strax innan skolan började där jag fick gå igenom diverse plågsamma undersökningar såsom Gastroskopi och Kontraströntgen. 

På gastroskopin körde dom ner en 2cm stor slang ner i min hals ända ner till magsäcken där som spanade runt. "Slet" loss massa vävnad för att ta prover och mer plågsammt. På Kontraströntgen så fick jag dricka 1½ liter av det äckligaste jag någonsin smakat. Kontrastvätska som smakade Morot och krita och var tjockt och klumpigt.  Sedan röntgade dom för att följa vätskans väg. Jag kan ju berätta att avföringen var kritvit i 1 vecka därefter.

Genom dessa undersökningar fick de konstaterat att jag hade Dyspepsi, vilket innebär Kroniskt magsår. Jag visste att jag hade haft magsår lite väl många gånger. Men att nu få reda på att man skulle ha det resten av livet. Det sved kan jag ju berätta.

Jag fick rådet att inte läsa en så fysiskt ansträngande och psykiskt pressande utbildning. Jag fick göra det jobbiga valet och efter ett tag så hoppade jag av. 7 månader innan jag skulle tagit studenten. Suck...

Efter detta jobbade jag till sommaren och efter ett tag bestämde jag mig det dumma för att prova igen. Jag hade en chans till att läsa färdigt och få en fulländad gymnasieutbildning. Jag slutade mitt vanliga heltidsjobb och tog ett kvällsjobb som säljare på GP. Och började plugga. Såhär såg en dag ut.

07:00 Vakna
08:00 Skola
12:00 Lunch
16:00 Skolan slutar
17:00 Jobbet börjar
21:30 Jobbet slutar

Jag fick aldrig tid för mig själv och jag fick aldrig tid för att vara med min sambo. Jag klarade några veckor sedan märkte jag direkt på magen att det inte fungerade. Och eftersom jag bodde i en större lägenhet med min sambo så var jag tvungen att prioritera jobb och inkomst.

Jag hoppade av skolan igen. 4 veckor senare fick jag sparken från mitt skitjobb på Göteborgs Posten. Sedan dess har jag försökt söka jobb i flera flera flera månader och inte fått ett enda skit.

Nu tänkte jag studera upp något jag verkligen vill. Dock får jag veta att ska jag läsa upp mina saknande betyg för en godkännd gymnasiekompetens så skulle det ta 3 år att läsa upp. Och som jag skrev längre upp så vet jag att jag aldrig skulle orka det. Då jag somsagt måste ha kul när jag studerar för att något ska gå in i min lilla skalle.

Alltså är mitt mål att läsa en Kvalificerad Yrkesutbildning. Alltså en KY-utbildning. Men jag har jättesvårt att välja vad jag vill läsa.

Jag vet att allra hellst vill jag läsa till florist. Men det skulle jag behöva göra typ ute på landet någonstans i bohuslän. Och jag vill inte flytta härifrån. Sedan därefter tycker jag att  Frisörutbildning låter kul och intressant och något jag skulle villja göra. Men det ska tydligen kosta massa pengar.. (ska kolla närmre på det)
Och som mitt tredje val var i gymnasiesökningen så får det isåfall bil en Kockutbildning.

Så nu ska jag spåna runt på detta. Och prata med diverse utbildningsansvariga osv.  Så vi får se :)

Det blev ett väldigt lång inlägg nu. Men.. Det var skönt att skriva av lite :)

Kommentarer








Kom ihåg mig?







Trackback
RSS 2.0